Sep 23, 2009

puasa sunat bulan syawal

Islam merupakan agama yang sesuai dengan fitrah manusia dan sesuai sepanjang masa dan tempat.Islam bukan agama yang hanya berkaitan dengan perkara akhirat dan ibadat sahaja tetapi juga meliputi kesemua aspek kehidupan termasuk ekonomi, kekeluargaan, politik, pemerintahan dan sebagainya. Kesemuanya itu berkait rapat dengan akhirat agar umatnya tidak leka dan terbabas daripada syariat Islam yang sebenar. Begitulah juga Islam merayakan hajat umatnya di dalam memenuhi waktu lapang dan gembira. Jika dalam agama lain ada perayaan, begitu juga dalam Islam adanya perayaan yang mana Allah telah mensyariatkan untuk umatnya 2 perayaan yang besar yang bersangkut dengan 2 ibadat yang utama dalam Islam. Eidul Fitri di sambut selepas umat Islam selesai di dalam menjalankan ibadat puasa selama sebulan di bulan Ramadhan, manakala Eidul Adha dirayakan selepas para hujjaj menunaikan rukun yang utama dalam ibadat haji yaitu wuquf di Arafah.

Pensyariatan perayaan dalam Islam adalah bertujuan untuk mengingati segala nikmat Allah dan kelebihannya. Ia juga bertujuan untuk menautkan hati-hati para mukmin dan mengukuhkan lagi ikatan ukhwah Islamiah sesama mereka. Ini dapat dilihat apabila kita turut diwajibkan untuk memberi zakat kaum fakir miskin. Terbitnya anak bulan Syawal merupakan tanda kemenangan bagi para muslimin yang menunaikan ibadat puasa dengan penuh keikhlasan. Ini bertepatan dengan maksud sabda Rasulullah S.A.W : Bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan. Gembira ketika berbukanya dan gembira ketika menemui Tuhannya.

Eidil Fitri yang mula disyariatkan pada tahun kedua hijrah merangkumi perasaan gembira dan sedih. Sedih kerana berpisah dengan Ramadhan yang mana di dalamnya dibersihkan diri daripada dosa dan mendidik hati agar sentiasa ikhlas dalam melakukan ibadat. Perasaan gembira pula kerana berjaya menunaikan ibadat puasa yang telah difardhukan kepada kita. Perasaan gembira ini dapat dirasai lagi apabila kita benar-benar memahami hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Sesungguhnya Allah turun pada kedua hari raya ke bumi maka hendaklah kamu menzahirkan daripada rumah-rumah agar rahmat mengiringi kamu.Begitu juga dengan satu lagi hadis yang bermaksud:Apabila tibanya hari raya eidil fitri telah berdiri malaikat pada pintu-pintu jalan-jalan sambil mereka menyeru : Tujulah wahai kaum muslimin kepada Tuhan Yang maha mulia mengharapkan kebaikan, kemudian memakaikan kepadaNya kemuliaan. Sesungguhnya kamu diperintah supaya mendirikan malam maka kamu telah menunaikannya. Kamu diminta supaya berpuasa pada siang hari maka kamu mentaati Tuhan kamu maka ambillah ganjaran-ganjaran kamu. Maka apabila mereka sembahyang nescaya menyeru tuhan yang diseru melainkan adalah Tuhan kamu sesungguhnya telah mengampuni kamu maka kembalilah kamu dalam keadaan diberi petunjuk kepada perjalanan kamu maka ia merupakan hari pemberian.Daripada hadis-hadis ini kita dapat faham bahawa Islam menyuruh kita menampakkan kegembiraan dengan kedatangan hari raya kerana ia merupakan anugerah daripada Allah dalam membalas segala ketaatan dan ibadat yang telah ditunaikan.

Dalam menyambut hari raya kita jangan lupa kepada mereka yang memerlukan pertolongan dan juga mereka yang merayakan dengan penuh kesusahan dan penderitaan akibat daripada kezaliman yang berlaku ke atas diri mereka seperti saudara seislam kita di Palestin, Iraq, Kosovo dan sebagainya. Ingatlah kepada peringatan Rasullah S.A.W yang mana dengan tegas baginda tidak mengaku umat ke atas mereka yang tidak mengambil tahu tentang diri saudara mereka yang lain. Ingatlah bahawa ikatan iman dan Islam lebih kuat daripada ikatan kekeluargaan dan bangsa.

Dalam kegembiraan menyambut eidul fitri kita janganlah lupa dan alpa dengan apa yang disurun dan dilarang oleh Allah S.W.T. Sebelum Syawal menutup tirai untuk sekian kalinya marilah kita sama-sama menunaikan puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal. Jadikan ia sebagai penerus kepada ibadat puasa yang telah kita tunaikan sepanjang Ramadhan yang telah berlalu bersama kelebihannya. Renungilah fadhlilat bagi mereka yang menunaikan puasa sunat dalam bulan Syawal iaitu dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim daripada Abu Ayub bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian dia ikutinya enam hari pada bulan Syawal, adalah dia seperti berpuasa setahun.

Rebutlah peluang yang ada ini sebelum ianya hilang.Puasa enam hari pada bulan Syawal ini hukumnya sunat dan ia boleh dilakukan secara tidak berturut-turut tetapi mestilah dilakukan pada bulan Syawal.

No comments:

Post a Comment